بررسی آزمایشگاهی پارامترهای مؤثر بر کشش بین سطحی نفت-آب در سیلاب‌زنی آب هوشمند به نفت حاوی آسفالتین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعت نفت، دانشکده نفت اهواز

2 06115555557

3 دانشجوی دکتری مهندسی نفت، دانشگاه صنعتی سهند تبریز

10.22078/pr.2024.5422.3412

چکیده

آسفالتین‌ها باعث مشکلات زیادی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت می‌شوند. از طرفی، تولید آب همراه نفت در مخازن نفتی در دوره دوم تولید که دارای آبده فعال یا تحت عملیات سیلاب‌زنی هستند، یکی از چالش‌های اصلی تولیدی را تشکیل می‌دهد. در چنین شرایطی تشکیل امولسیون آب در نفت اجتناب‌ناپذیر بوده و آسفالتین به‌عنوان پایدارکننده امولسیون عمل می‌کند. درنتیجه بیشتر مقالات تنها به مشکلات ناشی از رسوب و ته‌نشینی آسفالتین در شرایط تشکیل امولسیون آب و نفت پرداخته‌اند. در مقابل، تعداد کمی از کارهای انجام‌شده بر روی بر هم کنش سیال-سیال آب و نفت در هنگام تزریق آب به مخازن نفتی دارای آسفالتین متمرکز شده‌اند. بر این اساس، این پژوهش به مطالعه‌ی آزمایشگاهی کشش سطحی بین نفت آسفالتین‌دار و آب هنگام تزریق آب هوشمند می‌پردازد. جهت نیل به این هدف برهم‌کنش‌های سیال/سیال با دقت مورد بررسی قرارگرفته و سپس تأثیر پارامترهای مؤثر نظیر شوری و ترکیب یونی آب و نوع نمک، نقش زمان، اثر نفت مدل، نوع آسفالتین و حضور یا عدم حضور نفتنیک اسید بر کشش بین سطحی آب هوشمند و نفت حاوی آسفالتین مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج نشان داد که کم‌ترین میزان کشش سطحی برای نمک‌های منیزیم کلرید، کلسیم کلرید و سدیم سولفات در شوری‌های پایین به دست آمدند. در تمام شوری‌ها به‌جز در آب دریای دو بار رقیق‌شده، کشش بین سطحی بعد از گذشت ده روز مقادیر بیشتری را نسبت به زمانی که نفت و آب تازه در کنار هم قرار داده‌شده، نشان داد. با حضور نفتنیک اسید در فاز توده نفتی نسبت به آسفالتین تنها، کاهش بیشتری از کشش بین سطحی دیده شد. همچنین، کمترین میزان کشش بین سطحی در شوری آب دریا مشاهده شد. یافته‌های این مطالعه ادبیات حوزه‌ی ازدیاد برداشت در مطالعات میدانی بر روی نفت‌های آسفالتین‌دار و آب هوشمند را غنی‌تر خواهد نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental Investigation of Parameters Affecting Oil-Water Interfacial Tension for Smart Water Flooding into Asphaltene-Bearing Oil

نویسندگان [English]

  • seyed ali hosseini 1
  • khalil shahbazi 2
  • Milad Ghafoori 3
1 Petroleum University of Technology, Ahvaz, Iran
2 Petroleum University of Technology
3 Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Asphaltenes cause many problems in the upstream and downstream sectors of the petroleum industry. On the other hand, water production along with oil in reservoirs that are in the second stage of their production, have active aquifers or are under water flooding, constitutes one of the main production challenges. In such conditions, the formation of water-in-oil emulsion is inevitable and asphaltene acts as an emulsion stabilizer. As a result, most of the articles have only dealt with the problems caused by asphaltene precipitation and sedimentation in the conditions of water-oil emulsion formation. In contrast, few works have focused on the fluid-fluid interaction of water and oil during water injection into asphaltene-bearing oil reservoirs. Accordingly, this research addresses the laboratory study of interfacial tension between asphaltene-bearing oil and water during smart water injection. In order to achieve this goal, fluid/fluid interactions were carefully examined and then the effect of various parameters on the interfacial tension of smart water and oil containing asphaltene were investigated such as salinity and ionic composition of water and type of salt, the role of time, the effect of oil-model, type of asphaltene and the presence or absence of naphthenic acid. The results showed that the lowest amount of interfacial tension was obtained for magnesium chloride, calcium chloride and sodium sulfate salts at low salinities. At all salinities except for twice-diluted seawater, the interfacial tension after ten days showed greater values than when oil and fresh water were placed together. With the presence of naphthenic acid in the oil balk phase, a greater decrease in interfacial tension can be seen compared to asphaltene alone. Also, the lowest amount of interfacial tension was observed in seawater salinity. The findings of this study will enrich the literature of EOR in the field studies on asphaltene and smart water.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Asphaltene
  • Interfacial Tension
  • Water Flooding
  • Smart Water
  • EOR