امکان افزایش تولید سوخت جت با تبدیل نفت سفید مازاد در ایران

چکیده

سوخت جت از جمله فرآورده‌های پالایشگاهی است که در سال‌های اخیر مصرف آن بیشترین نرخ رشد را در دنیا داشته است. با افزایش فعالیت‌های هوایی، در بازار رقابتی، پالایشگاهی که بتواند سوخت جت را با کیفیت بالا و کمترین قیمت تولید کند، از موقعیت بهتری برخوردار خواهد بود. نفت سفید (پایه تولید سوخت جت) یکی از فرآورده‌های اصلی در تمامی پالایشگاه‌های کشور است که روند مصرف آن در داخل رو به کاهش است. با توجه به پیشرفت طرح‌های گاز رسانی در سطح کشور و برنامه‌های آتی وزارت نفت، مبنی بر احداث پالایشگاه‌های میعانات گازی، این واحد‌های صنعتی با مازاد تولید مواجه خواهند شد. ارزان‌ترین فرآیند تولید سوخت جت این است که بتوان تنها با تصفیه شیمیایی نفت سفید به تمامی مشخصات مورد نظر دست یافت.
 در این تحقیق، نفت خام خوراک پالایشگاه‌های کشور تقطیرشده، برش نفت سفید تهیه و مشخصات آن تعیین شد. بررسی نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که خواص اصلی اکثر آن‌ها (از جمله ارزش حرارتی و میزان آروماتیک‌ها) در حد استاندارد سوخت جت بوده و مابقی مشخصات نیز در عملیات تصفیه موجود در پالایشگاه‌ها به حد مطلوب می‌رسد. نتایج حاصل از پایلوت موجود در پالایشگاه تهران که در آن از نوعی کوالسر مایع - مایع استفاده شده است، کاهش مشکلات عملیاتی و هزینه را نشان می‌دهد. لذا تبدیل نفت سفید به سوخت جت می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه‌های انتخابی در تولید این ماده ارزشمند مدنظر قرارگیرد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation on Current Situation of Jet Fuels and Possibility of Increasing its Production, Using Extra Load of Kerosene in Iran

چکیده [English]

Jet Fuel is one of the most important products of crude oil with increasing rate of use in recent years. Refineries, which can produce high quality jet fuel with the lowest price are more succesful in the competitive world’s Market. On the other hand, the use of kerosene (a pre-requisite for jet fuel producing) is being replaced by natural gas in many cases, causing refineries to face with extra load of kerosene. Also, jet fuel produced by chemical treating of kerosene could be the least expensive process.
In this research, the feed of all the refineries in Iran were distilled separately, the kerosene fraction of each was separated and their required properties were determined. The results shows that the main properties of most of these kerosene fractions (e.g calorific value and aromatic content) are in the range of standard levels for jet fuel and the remaining properties will be reached standard level during existing treating process in the oil refineries. Also, pilot investigation was carried out using a typical liquid-liquid coalescer in Tehran Refinery, which showed reduction in the cost and problems of jet fuel production.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jet Fuel
  • Kerosene
  • WSIM
  • Caustic Treatment
  • Surfactants
  • Liquid - Liquid Coalescer

[1] Shell Aviation Fuels Documents

[2] J.P. Allinson, Criteria for Quality of Petroleum Product, 1973

[3] Ullman,s Encyclopedia of Industrial Chemistry, Vol. A3, 1985

[4] J.G. Speight, Handbook of Petroleum Product Analysis, 2002

[5] Chevron Jet Fuels Documents

[6] Annual Book of ASTM Standards Vol. 05.01, 02, 03, 2002

[7] IATA , Guidance Material For Aviation Turbine Fuels Specifications, 4TH ed. March 2000

[8] P. Forero and F.J. Suarez, Caustic Treatment of Jet Fuel Streams, Merican Company Documents

[9] G. Alan Lucas, Modern Petroleum Technology Vol.2 (Downstream), 2000

[10] J.P. Wauquier, Petroleum Refining: Crude oil , Petroleum Products, Process Flowsheets, 1995

[11] Mcketta, Encyclopedia of Chemical Processing and Design, Vol. 27, 1988