کاربرد مخلوط اتانول/ گازوییل با افزودنی مناسب به عنوان سوخت موتورهای دیزل

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی، پردیس پژوهش و توسعه فناوری‌های انرژی و محیط زیست، پژوهشگاه صنعت نفت

2 ژوهشکده علوم و فناوری‌های شیمیایی، پردیس پژوهش و توسعه صنایع پائین دستی نفت، پژوهشگاه صنعت نفت

3 پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی، پردیس توسعه فناوری‌های انرژی و محیط زیست، پژوهشگاه صنعت نفت

چکیده

آلاینده‌های منتشره از اگزوز موتورهای دیزلی یکی از منابع مهم آلودگی محیط زیست در شهرها می‌باشد. برای کاهش آلایندگی این موتورها روش‌های گوناگونی وجود دارد که کاربرد اتانول به عنوان سوخت جایگزین تجدیدپذیر اکسیژنه یکی از این روش‌ها می‌باشد. تهیه مستقیم مخلوط اتانول و گازوییل به دلیل مشکلات اختلاط امکان‌پذیر نیست. در این تحقیق با استفاده از مواد افزودنی سازگار با محیط زیست و قابل تهیه در داخل کشور، مخلوط 10% حجمی اتانول در گازوییل به‌صورت شفاف و پایدار تهیه شد و با انجام آزمون‌های موتوری میزان انتشار دود و عملکرد موتور با این سوخت مخلوط مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج، بیان‌گر کاهش دود به میزان 6/36% و افت توان به مقدار 5/7% بود. در ضمن این فرمولاسیون تاثیر منفی بر قطعات فلزی و پلیمری سیستم سوخت رسانی موتور نداشت .
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of Ethanol/Diesel Blend as a Fuel for Diesel Engines

نویسندگان [English]

  • Yadollah Pirzadeh 1
  • Mehrdad Moeinishad 1
  • Marzeye Shekarriz 2
  • Aliyar Kazemifar 1
  • Bizhan Pouryamin 1
  • Ahmad Roshany 3
چکیده [English]

The exhaust emission pollutants of diesel engines include particulate matters (PM), smoke, oxides of nitrogen (NOx), and other harmful compounds. Ethanol diesel blend (e-diesel) is a clean-burning alternative to regular diesel fuel. The easiest method by which ethanol can be used is in the form of solutions, but ethanol has limited solubility in diesel. The problem of limited solubility has been overcome by emulsions. In this paper, with the use of environmentally friendly additives, the preparation of stable and clear nanoemulsions is investigated. The comparison of engine performance of ethanol-diesel emulsions and standard diesel in OM314 engine showed a reduction of 7.5% and 17.2% in power and smoke respectively. The use of ethanol-diesel fuels had no detrimental effect on the fuel system and engine components of OM314 engine
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-diesel
  • Ethanol
  • Exhaust Emission
  • Fuel Consumption
  • Ethanol-gasoil Blend

[1]. Keith Owen and Trevor Coley, Automotive fuels reference book, Second Edition, Society of Automotive Engineers, Inc., 1995, U.S.A.##

[2]. Renewable Fuels Association, 2010 Ethanol Industry Outlook, Climate of opportunity, www.Ethanol RFA.org., Feb. 2010.##

[3]. Ahmed I., Pure Energy Corporation, “Oxygenated diesel: emission and performance characteristics of ethanol-diesel blends in CI engines”, SAE, Inc., 2001-01-2475, 2001.##

[4]. Alan C. Hansen, Zhang Q., and W. L. Lyne P., Department of agricultural and biological engineering, University of Illinois, “Ethanol-diesel fuel blends a review”, Bioresource Technology, Vol. 96, pp.277-285, 15 Jun. 2004.##

[5]. L. McCormick R., and Parish R. Technical barriers to the use of ethanol in diesel fuel national renewable energy labratory, NREL/MP-540-32674 Nov. 2001.##

[6]. Kim H., Choi B., Park S. and Kil Kim Y., Engine performance and emission characteristics of CRDI diesel engine equiped with WCC and DOC using ethanol blebded diesel Fuel, Automobile Reseach Center, Chonnam National University, Gwangju, pp. 500-757, Korea.##

[7]. Walerand L. R., Venkatesh S. and Unnasch S., Safety and performance assessment of ethanol/diesel blends(E-Diesel), TIAXLLC, Cupertino, California,NREL/SR-540-34817,Sept. 2003.##

[8]. Millan C., Chacartegui, Emilio Gonzales Lopez J., Blending Ethanol in Diesel, Final repot for Lot 3b of Bioscopes project, Ecofys, Abengoa Bioenergy, O2 Diesel, May 2007.##